Brush-up forløb

Brush-up forløbet henvender sig til borgere, som i længere tid har været udskrevet, eller bor i eget hjem, men hvor der vurderes at være potentiale for genvinding af funktionsevner med rette træning og indsats. Det kan eksempelvis være borgere med nedsat funktionsniveau grundet længerevarende sygdom. Der kan også være tale om borgere, som over tid har udviklet et nyt funktionstab. Der er måske kun begrænset fremgang i hjemmet og rehabiliteringen sker i mindre grad, fordi tid og træning er begrænset.

Her tilbyder Bo- og rehabiliteringscenter Lunden et kortere intensivt brush-up-forløb, som borgeren vurderes at kunne profitere af. Afhængigt af borgerens behov og potentialer, planlægges forløbet med inddragelse af logopæd, fysio- og ergoterapeuter, pædagoger, neuropsykolog med flere.

Tidsperspektivet er afhængigt af målet for opholdet, men kan typisk vare mellem 4 til 12 uger. Eksempelvis ville et brush-up forløb, som har til formål at skabe muskeltilvækst, vare i mindst 12 uger, da det er den fysiologiske tidsramme herfor. Formålet og fokusområdet for brush-up-forløbet skal forinden være identificeret, afgrænset og borgeren skal være motiveret til træningsopholdet. Forløbet foregår på Bo- og rehabiliteringscenter Lunden, hvor borgeren midlertidigt flytter ind i Rehabiliteringsafdelingen. Forløbet visiteres af hjemkommunen, som også forinden beskriver borgerens støttebehov og indsatsmål.

Borgere med nytilkommet eller ikke-erkendte kognitive vanskeligheder

Det kan være relevant at holde øje med eventuelle funktioner som stagnerer, eller observere for skjulte kognitive skader i borgerens efterforløb. Skjulte kognitive skader kan under indlæggelsesforløbet i sygehusregi overses, og måske først blive fanget senere, når borgeren er kommet hjem fra sygehusforløbet og rehabiliteringsforløbet. Jævnfør samarbejdsaftalen for voksne med erhvervet hjerneskade i Region Syddanmark, er der mulighed for at få en genhenvisning til den nødvendige udredning på sygehuset. Henvisningen fås gennem egen læge, og borgeren indkaldes når sygehuset har en ledig tid.

20240701_141751