Indflytning

Forud for din indflytning har vi været i kontakt med det sygehus du kommer fra, så vi har fået en faglig overlevering – ofte har vi også været i kontakt med dine pårørende, og naturligvis din sagsbehandler/visitator i din hjemkommune.

_IMG3812

Din ankomst og det praktiske på Lunden

Du vil typisk blive kørt fra sygehuset til Lunden med flextransport. Det vil derfor være en god idé, hvis dine pårørende har læst denne procesbeskrivelse inden, da der kan være flere ting, du vil få brug for fra hjemmet.

_IMG3725

Hvad får du brug for under opholdet?

Det ønsker vi du medbringer -

• Tøj, sko, undertøj og strømper
  • Barbermaskine og toiletartikler (deodorant, tandpasta, sæbe, shampoo, creme, negleklipper)
  • Medicin i originalpakninger og opdateret medicinliste
  • Støttestrømper og specialsko, hvis det anvendes.
  • Badebukser

Det kan du medbringe hvis du har lyst –

Du kan medbringe nogle personlige ting, små møbler, billeder, eller lignende.

Spiller du musik, må du også tage et instrument med. Vi går meget ind for sang og musik, da det ofte er noget hjernen husker, selvom ordene kan være svære at udtale.

Vi stiller håndklæder og sengelinned til rådighed, men du må gerne tage dit egent med, hvis du hellere vil bruge det.

Sådan ser værelset ud

I rehabiliteringsafdelingen på Lunden får du et værelse med eget badeværelse.

Dyne, pude, sengelinned og håndklæder stiller vi til rådighed, men har du lyst til at bruge dit eget, er det også helt i orden.

Til værelset hører en plejeseng, klædeskab, skab med et lille køleskab, TV, et bord og 2 stole.

Der er 10 boliger i rehabiliteringsafdelingen – alle boliger er møbleret, men for at gøre det mere personligt, kan du medbringe enkelte små møbler og personlige genstande.

I afdelingen er der fælles stue og køkkenfaciliteter foruden de større fællesarealer ved hovedindgangen. Al maden fremstilles i Lundens storkøkken, og der er mulighed for at spise det i afdelingens køkken/stue eller på eget værelse.

Vi har også et træningskøkken, som vi bruger til at træne færdigheder i et køkken.

Kiosk

På Lunden har vi kioskdage, hvor der er mulighed for at købe toiletartikler, samt sodavand slik, blade eller lignende.

swGIMi5Q

Besøg og hvile

Besøg

Gæster er meget velkomne, både i dag- og aftentimer.

Dog skal du kunne passe din træning. Gæster må gerne overvære træningen, men det er en god idé at aftale det på forhånd. Ligeledes må dine gæster gerne spise med mod betaling, også her vil vi gerne vide det et par dage før, for at lave mad nok.

Ro og hvile til hjernen

På Lunden er der også rum og plads til at hvile. Afhængigt af din skade, vil der være tidspunkter, hvor din hjerne skal hvile. Faktisk er din hjerne i gang med at kompensere og tilpasse sig, hvor kommunikationen mellem nervecellerne skal finde nye veje for at løse en opgave. Hjernen bliver derved nemt overanstrengt og træt, idet koncentration, sanseindtryk og følelser kræver meget energi.
- Ting som før skaden ikke krævede meget tanke, eller som du gjorde automatisk, kræver nu større anstrengelse.

Udgifter under opholdet og andre praktiske forhold

Ofte betaler din hjemkommune for huslejen, men opkræver evt. egenbetaling ift. kost.
Lunden opkræver betaling for tøjvask, som er 638 kr. pr. måned.
Udgift til sondemad afholdes af borgeren selv.

Fodplejer

På Lunden har vi aftale med en fodplejer, som kommer jævnligt. Vi anbefaler at du laver aftale med hende om at ordne dine fødder, hvis du ikke selv er i stand til det. Vi hjælper gerne med kontakten.

Frisør

Der er mulighed for at vi kan bestille en frisør, der kommer på Lunden, eller arrangerer at tage til en frisør i byen.

Medicin

Udgifter til medicin afholder du selv. Der kan ydes tilskud efter gældende regler - vi hjælper dig gerne. Din medicin dispenseres her i afdelingen, og medicinen bringes herud fra Varde Apotek.

_IMG4483

Dit tværfaglige team

Dit tværfaglige team på Lunden kan bestå af ergoterapeuter, fysioterapeuter, pædagoger, social- og sundhedsassistenter og evt. sygeplejerske og logopæd. De vil dagligt hjælpe og støtte dig i at nå dine mål ud fra udvalgte faglige metoder og træning. Træning sker således ikke kun i træningslokalerne, men i alle de aktiviteter, som er en del af hverdagslivet.

Er det anført i din genoptræningsplan fra sygehuset, kan vi arrangere et forløb ved en neuropsykolog, som kommer til Bo- og rehabiliteringscenter Lunden.

Du vil under opholdet være tilknyttet din praktiserende læge, som evt. kan indgå et samarbejde med et lægehus i Varde, i tilfælde af at du har brug for lægebesøg.

Træning

Dagligdag og træning

Et rehabiliteringsophold af intensiv karakter vil i ugens første 6 dage bestå af specifik træning flere gange dagligt, samt træning i almindelige gøremål fra hverdagslivet. Der ydes også træning i sprog og kommunikation, hvis der er behov for det.

Sen eftermiddag, aften og weekend bruges i afdelingen, hvor der ydes støtte til mere sociale aktiviteter, enten individuelt, sammen med de øvrige borgere i grupper, eller i samværet/kontakten til dit eget netværk.

Aktiviteter kan være sang, spil, se tv, en gåtur i eller omkring Lunden, vande blomster eller havesysler – der er mange muligheder med aktivitetstræning for øje.

Måltiderne får vi fra Lundens storkøkken, men der er naturligvis mulighed for, at du kan blive støttet til at tilberede nogle af dine egne måltider i Rehabiliteringsafdelingens eget træningskøkken.